Retur av brukte mobiltelefoner og nettbrett

Ved retur av brukte mobiltelefoner og nettbrett bør du gjøre litt forarbeid selv. Hvis enheten er aktiveringslåst kan den ikke gjenbrukes selv etter sikker sletting.

Før du sender inn mobil/nettbrett til oss:

1. Fjern operatørlås

Hvis du fjerner en eventuell operatørlåssperre før du sender telefonen/nettbrettet inn til oss er det større sjans for at vi kan gjenbruke den etter den er slettet*. De ulike teleselskapene kan gi deg operatørlåskoden til mobilen din gratis hvis bindingstida har gått ut.

Få operatørlåskoden til mobilen fra din leverandør:

Telenor
Teila/Netcom
Chess

2. Skru av aktiveringslås (f. eks Find My iPhone)

På en iOS-enhet (iPhone og iPad):

Hvis aktiveringslås er på får vi ikke gjenbrukt enheten og den må destrueres. Derfor er det viktig at denne skus av og at iCloud-konto slettes:

Slik gjør du det fra mobilen:

1. Gå til Innstillinger -> iCloud

2. Slå av «Finn min iPhone»

Slik sletter du din iCloud konto fra mobilen:

1. Gå til Innstillinger -> iCloud -> «Slett konto» (nederst)

2. Trykk på «Slett konto» og angi ditt Apple ID passord

3. Velg «Avslutt»

Slik gjør du det fra web:

Man kan også skru av FMiP fra nettsiden icloud.com/find (sistnevnte alternativ er praktisk hvis man f. eks allerede har solgt/gitt enheten videre.)

På en Android:

1. Gå til Innstillinger -> Kontoer -> Google

2. Fjern Google-konto og avslutt

*Vi sletter alle mobiltelefoner med sertifisert software før de går til gjenbruk. Les mer her