Er sikkerheten ivaretatt ved mobilpant og innbytte?

Er mobilpant det nye?

Computer Business Review har satt søkelyset på en panteordning for mobiler og nettbrett som kjøres i butikkene til kjeden Argos i Storbritania. Det stilles spørsmål ved hvordan brukerdata på disse enhetene blir håndtert. Her til lands har Datatilsynet stilt de samme spørsmålene ved nasjonale ordninger. En nullstilling, gjenoppretting, factory reset og lignende kan sammenlignes med en tradisjonell formatering. Data kan bl.a i følge en studie utført av universitetet i Cambridge i veldig mange tilfeller enkelt gjenopprettes.

Dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon

Et annet aspekt er at mange privatpersoner overtar bedriftens utstyr når det skal byttes ut – og dette utstyret kan fort havne i hendene på noen som ikke bør få tilgang på informasjonen som ligger igjen på disse enhetene. Retningslinjer for informasjonssikring av datautstyr og mobiltelefoner glemmer ofte det siste leddet i kretsløpet – nemlig når enhetene selges, gis bort og kasseres. Man må derfor være varsom med hvordan dette håndteres. Bedrifter som er underlagt sikkerhetsloven og personopplysningsloven har særskilte krav som må tas hensyn til. Man må ikke glemme at informasjonen fortsatt ligger der selv om utstyret ikke lenger er «online».

Dokumentasjon på at informasjon er slettet er derfor viktig for å kunne understøtte at en sikker håndtering er gjennomført.

Kanskje disse artiklene er nyttige for deg også?